Trening umiejętności społecznych (TUS)
Jest to forma regularnego treningu grupowego. Głównymi celami programu są: poszerzenie wiedzy o umiejętnościach społecznych;
- zwiększenie zakresu umiejętności wykonawczych;
- zmiana doświadczeń, przeżyć związanych z byciem w sytuacjach społecznych;
- zmniejszenie doświadczanego napięcia, uzyskanie lepszej samooceny.
Dzieci zdobywają możliwość:
- rozpoznawania treści przeżywanych emocji,
- przeżycia i nauczenia się kontrolowanych sposobów odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego,
- poprawę koncentracji uwagi;
- pohamowania spontanicznych reakcji;
- przeżycia pozytywnych doświadczeń w grupie rówieśniczej;
- poprawy samooceny.
Co ćwiczymy na TUS-ie?
Umiejętności: zawierania znajomości, słuchania, zadawania pytań, odmawiania, inicjowania rozmowy, dyskutowania, reagowania na krytykę, wyrażania krytyki, radzenia sobie z uczuciami, w tym: rozróżniania uczuć, wyrażania gniewu i rozczarowania, mówienia komplementów. Dzieci biorące udział w Treningu Umiejętności Społecznych nabywają takich umiejętności jak radzenie sobie ze swoimi problemami (z przeżywaniem sukcesu i porażki), potrafią reagować na zaczepki innych, pohamować własną złośliwość, rozwiązywać konflikty z rówieśnikami, czekać na swoją kolej i słuchać polecenia do końca oraz ponosić konsekwencje swoich działań.
Wskazania do uczestnictwa w Treningu Umiejętności Społecznych:
- trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych;
- nieśmiałość, wycofanie;
- trudności w adaptacji do nowych sytuacji;
- impulsywność, trudności w panowaniu nad emocjami;
- zachowania opozycyjne, buntownicze;
- nieumiejętność dostosowania się do zasad;
- uleganie niekorzystnym wpływom;
- problemy wychowawcze;
- dzieci z zespołem Aspergera;
- dzieci wysokofunkcjonujące z autyzmem;
- całościowe zaburzenia rozowjowe;
- ADHD.
Trening skierowany jest dla dzieci w wieku 5 – 11 lat. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 80 minut. Cały cykl zajęć trwa przez 12 tygodni. Udział dziecka w treningu TUS, poprzedza konsultacja psychologiczna z rodzicami.