współdziałanie

Jest to forma regularnego treningu grupowego. Głównymi celami programu są: poszerzenie wiedzy o umiejętnościach społecznych;

  • zwiększenie zakresu umiejętności wykonawczych;
  • zmiana doświadczeń, przeżyć związanych z byciem w sytuacjach społecznych;
  • zmniejszenie doświadczanego napięcia, uzyskanie lepszej samooceny.

Dzieci zdobywają możliwość:

  • rozpoznawania treści przeżywanych emocji,
  • przeżycia i nauczenia się kontrolowanych sposobów odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego,
  • poprawę koncentracji uwagi;
  • pohamowania spontanicznych reakcji;
  • przeżycia pozytywnych doświadczeń w grupie rówieśniczej;
  •  poprawy samooceny.

Co ćwiczymy na TUS-ie?

Umiejętności: zawierania znajomości, słuchania, zadawania pytań, odmawiania, inicjowania rozmowy, dyskutowania, reagowania na krytykę, wyrażania krytyki, radzenia sobie z uczuciami, w tym: rozróżniania uczuć, wyrażania gniewu i rozczarowania, mówienia komplementów. Dzieci biorące udział w Treningu Umiejętności Społecznych nabywają takich umiejętności jak radzenie sobie ze swoimi problemami (z przeżywaniem sukcesu i porażki), potrafią reagować na zaczepki innych, pohamować własną złośliwość, rozwiązywać konflikty z rówieśnikami, czekać na swoją kolej i słuchać polecenia do końca oraz ponosić konsekwencje swoich działań.

Wskazania do uczestnictwa w Treningu Umiejętności Społecznych:

  • trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych;
  •  nieśmiałość, wycofanie;
  • trudności w adaptacji do nowych sytuacji;
  • impulsywność, trudności w panowaniu nad emocjami;
  • zachowania opozycyjne, buntownicze;
  • nieumiejętność dostosowania się do zasad;
  • uleganie niekorzystnym wpływom;
  •  problemy wychowawcze;
  • dzieci z zespołem Aspergera;
  • dzieci wysokofunkcjonujące z autyzmem;
  • całościowe zaburzenia rozowjowe;
  • ADHD.

Trening skierowany jest dla dzieci w wieku 5 – 11 lat. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 80 minut. Cały cykl zajęć trwa przez 12 tygodni. Udział dziecka w treningu TUS, poprzedza konsultacja psychologiczna z rodzicami.