Zajęcia terapii pedagogicznej są to zajęcia o charakterze korekcyjno- kompensacyjnym, mające na celu przezwyciężenie trudności percepcyjno- motorycznych, które są przyczynami niepowodzeń szkolnych.
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dla dzieci z ryzyka dysleksji, dla dzieci, które nie osiągnęły gotowości szkolnej.
Celem terapii jest wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów, stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych oraz eliminowanie niepowodzeń szkolnych i ich negatywnych konsekwencji emocjonalnych i społecznych. W trakcie zajęć z terapii pedagogicznej, terapeuta stosuje różnorodne formy i metody, które są dobierane indywidualnie do każdego dziecka.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone są w zakresie:
- usprawniania umiejętności niezbędnych do podjęcia nauki czytania i pisania,
- doskonalenia technik szkolnych (pisanie, czytanie)
- wspomagania uczniów w poprawnym pisaniu pod względem ortograficznym i budzenia świadomości ortograficznej
Powyższe działania odbywają się poprzez usprawnianie i trenowanie:
- percepcji wzrokowej, słuchowej,
- pamięci wzrokowej i pamięci słuchowej,
- koordynacji wzrokowo- słuchowo-ruchowej,
- motoryki małej, grafomotoryki, koordynacji oburęcznej,
- orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni,
- koncentracji uwagi.
Uczniowie korzystający z zajęć mogą mieć:
- diagnozę ryzyka dysleksji – klasy I – III szkoły podstawowej
- opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się pod postacią dysleksji, dysgrafii, dysortografii – od klasy IV szkoły podstawowej (po ukończeniu klasy III)