Cel:
- usuwanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej
- prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę
- pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem, rozumieniem, czytaniem i pisaniem
- wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka
Etapy:
- wywiad
- obserwacja dziecka
- wnikliwe badanie w celu ustalenia stanu mowy , które obejmuje ocenę:
- czynności nadawania i rozumienia mowy, budowy narządów artykulacyjnych, artykulacji,
- kinestezji artykulacyjnej, sposobu oddychania, sposobu połykania, słuchu fizycznego,
- słuchu fonematycznego oraz umiejętności pisania i czytania
- opracowanie indywidualnego programu terapii dla danego dziecka
Elementy terapii:
- usprawnianie motoryki narządów mowy
- usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej
- kształtowanie słuchu fonemowego
- ćwiczenie prawidłowego oddychania
- korygowanie wad wymowy
- doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
- usprawnianie motoryki małej
- rozbudowanie zasobu słownictwa czynnego i biernego
- nauka czytania i pisania